Köpvillkor för Blommogram och gåvor

Köpvillkor för Blommogram och gåvor


Interfloras Blomsterförmedling - Blommogram
Ditt Blommogram® beställt via interflora.se kommer att levereras av någon av våra Interflorabutiker och i vissa fall av något av våra ombud för Interflora. Har du valt alternativet Hämta i butik så väljer du själv butik. 


Butik som levererar
Notera att det inte alltid är närmaste butik på orten som levererar din beställning. Vänligen kontakta Kundservice för att få besked om vilken butik som hanterar just ditt Blommogram.


Kontakt med mottagaren före leverans
Butiken som utför din beställning kontaktar mottagaren före leverans för att säkerställa leveransadressen. Kontakt sker via telefon eller SMS. Kontakt kan även ske dagen före önskat leveransdatum.


Budavgift inom Sverige
Budavgiften för leverans inom Sverige är 99 - 189 kr. Den styrs av hur långt ifrån butiken leveransadressen ligger och vilken dag du väljer som önskad leveransdag. Du får alltid korrekt budavgift presenterad för dig i beställningsflödet. Budavgiften tillkommer utöver priset på våra varor på Interflora.se. Bud innebär leverans till dörren. Vid beställning av begravningsblommor tillkommer en avgift på 50 kr.


Leveranser inom Sverige
Beställer du vardagar före kl 14 och lördagar före kl 12 med hemleverans kan vi leverera blommorna samma dag. Då gäller det endast till orter som inte expedieras med buss, postbil eller båt. I undantagsfall delar vi ut blommor på söndagar och helgdagar. Det finns även blomsteraffärer på mindre orter som inte har leveranser alla vardagar. Om du gör din beställning efter garanterad tid och vill ha den levererad samma dag försöker vi självklart att få ut din beställning samma dag, men den kan komma att levereras nästkommande dag. Budavgiften för hemleverans av ett Blommogram inom Sverige är från 119 kr.

När du beställer begravningsblommor är det viktigt att ange den avlidnes namn, kyrka eller kapell, ort samt tid för begravningen. Beställningar till begravningar måste göras senast 2 dagar före begravningen äger rum för att vi ska kunna garantera leverans.


Leveranstider
Vi kan inte garantera leveranser vid exakta tider, men vi gör alltid vårt yttersta för att ditt önskemål ska hållas. Normalt sker leveranser vardagar kl 9-20 och lördagar kl 11-17. Leveranser till företag kommer levereras innan 16 under förutsättning att vi fått in ordern före kl 12 (lokala avvikelser kan förekomma). Vid speciella högtider som t ex Alla hjärtans dag, Mors dag, Fars dag och jul har vi utökade leveranstider fram till kl 21 på vardagar och kl 20 på helgdagar.

Väljer du Hämta i butik finns beställningen att hämta på vald leveransdag vardagar efter kl 16.00 och lördagar efter kl 12.00.


Expressblommogram
Är du sent ute eller önskar du en specificerad leveranstid? Då ska du välja vårt Expressblommogram från 289 kr. Mottagaren får blommorna inom två timmar eller vid den tidpunkt du specificerat (dock tidigast inom två timmar). Beställ vardagar kl 10-16 eller lördagar kl 10-12. Leveranser sker endast under ovanstående tider. Expressblommogram kan endast beställas för hemleverans (ej Hämta i butik) och till orter där vi har en butik, detta kontrolleras i samband med din order.


Utlandsbeställningar
Till Europa, Afrika, Nord- och Sydamerika kan du beställa innan kl 11 vardagar och kl 10.30 på lördagar för leverans samma dag. För Asien och Oceanien behöver vi din beställning senast kl 16.30 vardagen innan, på grund av tidsskillnaden. Vi försöker självklart att få ut din beställning som inkommer efter garanterad tid på önskat datum, men dessa kan, utan att du som kund meddelas, bli levererade nästföljande dag. Skulle det bli något problem med beställningen till utlandet hör vi av oss till dig. En utlandsorder kostar 149 kr i förmedlingsavgift. Budavgiften i landet ingår i produktens pris och dras av vid leverans. Interflora finns representerat i 150 länder och har 56 000 butiker som kan förmedla Blommogram i världen.

Leveransavgiften kan bli högre på grund av långa leveransavstånd och förhöjda transportkostnader. I sådana fall blir du som beställare kontaktad för att få ett förslag på lösning för betalning alternativt makulering och återbetalning.

 

Presentkort
Du kan beställa Interfloras presentkort, som skickas direkt till mottagaren via sms, e-post och post. Leverans via sms och e-post kan ske direkt till mottagaren eller vid en speciell tid medan leverans via post kan ta 1-4 dagar innan det levereras till mottagaren. Om beställningen av ett presentkort som ska skickas med post kommer in före kl 14 på helgfria vardagar postas presentkortet samma dag. Beställningar som kommer in senare, postas nästföljande helgfri vardag. Du betalar en administrationsavgift på 19 kr för utskick av presentkort via post.

Presentkorten är giltiga i två år från köptillfället och gäller enbart på interflora.se och för inlösen i våra butiker i Sverige, därför är det enbart möjligt att skicka till en mottagare som är bosatt i Sverige.

Skicka presentkort

 

Företagsbeställningar av presentkorten
Du som företagskund kan göra en större beställning av presentkort här.


Leveranssäkerhet

Du som beställare har fullt ansvar för att alla uppgifter till mottagaren är fullständiga och korrekta, eventuella felleveranser eller leveransförseningar ersätts inte i dessa fall. Ingen angiven portkod räknas som en ofullständig adress. Butiken ringer till mottagaren för att säkerställa leveransen, t.ex. om det saknas portkod mm. Beroende på vädret eller annan orsak bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren, detta i samförstånd med mottagaren. 


Leveranssätt
Vi levererar majoriteten av våra Blommogram med bud fram till mottagarens dörr. Men Sverige är ett avlångt land och på vissa platser på landsbygden, där vår närmsta butik ligger för långt bort, kan alternativa leveranssätt användas. Om den ort du skickar ett Blommogram till inte har ordinarie leverans, får du information om detta i beställningsskedet.

Här följer en presentation av de olika sätt som din beställning kan levereras på, utöver normal leverans:

 

Bussleverans
Till vissa platser sker leveransen med buss. Vår butik ringer då upp mottagaren och bestämmer med vilken buss blommorna kommer att skickas. Mottagaren får då möta upp vid överenskommen busshållplats. På vissa platser lämnas paket av på förbestämda platser, så som bensinstationer eller lanthandlare.


Lantbrevbärare (Postbil)
Till mindre platser på landsbygden. Dessa beställningar behöver vi oftast dagen innan, eftersom buden lämnas tidigt till lantbrevbäraren. Leverans sker de vardagar då lantbrevbäraren har postutdelning på den valda orten. Vilka veckodagar det är varierar från ort till ort. Vi kan inte garantera leverans på vald dag utan ditt Blommogram kommer att levereras nästa vardag med postutdelning.


Båt
Till vissa skärgårdsöar levererar vi våra Blommogram med båt. Vår butik ringer då upp mottagaren och talar om med vilken båt blommorna kommer. Båtbolagen lämnar oftast paketen direkt på bryggan, varför det kan vara bra att mottagaren möter upp när båten kommer.


Avi-Blommogram / Hämtas i butik
Tyvärr finns det platser där vi inte har någon möjlighet att leverera Blommogram. I dessa fall ringer vår butik upp mottagaren som får komma och hämta blommorna i närmsta blomsterbutik som är ombud för Interfloras blomsterförmedling. 


Produkter - blommor/färg/form
Våra produkter innehåller blommor och tillvalsprodukter som våra butiker oftast har, men utbudet kan variera från dag till dag och butik till butik. I de fall butiken inte har en blomma eller produkt har de rätt ersätta med likvärdig produkt. Detta innebär att de har rätt att ändra i en bukett så länge den fortfarande följer samma färg och form. Butiken gör alltid sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten. 


Produktbilder på interflora.se
På interflora.se presenteras nästan alla av våra produkter med foto. När vi har skapat och fotograferat våra produkter har vi använt blommor som är mer utslagna än helt nya och färska blommor. Bilderna visar hur produkten kommer att se ut under merparten av den tid mottagaren gläds av den hemma. Detta kan innebära att när en produkt levereras till mottagaren, är vissa blommor mer knoppiga än vad bilden visar. Detta är dock inget negativt, utan innebär att mottagarens blommor kommer hålla en längre tid.


Bekräftelse
Du får med automatik en orderbekräftelse till din e-post när du har slutfört din order på interflora.se. Skulle uppgifterna inte stämma ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast.


Avbokning beställningar
Större specialbeställningar med ett värde över 3 000 kronor måste avbeställas skriftligen senast 96 timmar innan planerad leverans. Om beställningens värde överstiger 6 000 kronor måste den avbeställas en vecka innan planerad leverans. Detta då butik gör specialbeställningar av blommor och annat material för att hantera den typen av beställningar.

Begravningsorder måste avbeställas skriftligen senast 48 timmar innan planerad leverans. Detta då butik gör specialbeställningar av blommor och annat material för att hantera den typen av beställningar. Blommogram kan avbokas så länge inte butiken har producerat blommorna. Vänligen kontakta kundservice så hjälper vi till att kontrollera status.


Ångerrätt / Öppet köp / Bytesrätt / Reklamation
Kontakta Kundservice om du vill returnera en produkt. Produkter som returneras ska vara oanvända, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen. Som beställare har du 5 dagars garanti. Tänk på att blommor och växter behöver omvårdnad och nytt vatten regelbundet. 


Snittblommor, krukväxter och choklad
Blommor och choklad är färskvaror och enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller därför inte ångerrätt. 


Övriga produkter
Interflora erbjuder öppet köp/bytesrätt/ångerrätt på oanvänd och obruten vara inom 30 dagar. På presentkort erbjuds inte öppet köp/bytesrätt/ångerrätt.


Leveransförbehåll
Interflora AB förbehåller sig rätten att häva avtalet för Blommogram och avstå från att leverera blommorna om Interflora har skälig anledning att anta att mottagaren av blommorna inte önskar få dessa levererade. Interflora AB förbehåller sig också rätten att neka order om innehållet i korttexten kan upplevas som kränkande eller obehagligt. I sådana fall har beställaren av Blommogrammet rätt att få pengarna tillbaka.


Behandling av personuppgifter
Uppgifter som lämnas till Interflora AB vid beställningar över Internet lagras av oss för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten samt för faktureringsändamål. Vid beställningar lagras, förutom de uppgifter som ges av kunden, även IP-nummer och tid för beställningen (ordertid). Vid utförandet av den beställda tjänsten kommer kundens kontaktuppgifter (namn, telefonnummer, postadress och e-postadress) att lämnas till utförande butik (ansluten till Interflora AB) så att utförande butik kan komma i kontakt med kunden vid behov innan leverans. Kundens kontaktuppgifter kan därmed för detta ändamål även komma att lämnas till utförande butik i tredje land, dvs. i ett land som ligger utanför EU/EES.

Personuppgiftsansvarig är Interflora AB, 556184-8499, Box 808, 161 24 Bromma Sweden, 08-634 44 00, kundservice@interflora.se. Interflora AB lämnar aldrig ut eller säljer vidare adressuppgifter eller e-postadresser till tredje man, med undantag för vad som framgår ovan eller i syfte att uppfylla en rättslig skyldighet enligt lag eller domstolsbeslut.

Genom att göra en beställning av en tjänst och genom registreringen av kunduppgifter i samband därmed, samtycker kunden till att Interflora AB behandlar uppgifterna för det ändamål som anges ovan.

Läs mer i vår Integritetspolicy


Force majeure
Interflora AB och dess butiker är inte skadeståndsskyldiga mot kund på grund av underlåtenhet eller dröjsmål som förorsakats av myndighets föreläggande, krig, uppror, eldsvåda, översvämning, naturkatastrofer eller annan händelse av genomgripande art varöver Interflora AB och dess butiker inte råder (force majeure).

 

 


Bli medlem och få 50 kr i välkomstrabatt

Som medlem i Flower Club får du en välkomstrabatt, bonus på dina köp, unika erbjudanden, och blomstrande inspiration.